Thursday 21 June 2012

xde tajuk

orang yang hebat itu tak akan melenting bila di tegur atau di caci, tetapi ia akan terus tersenyum dan bersabar. dan jika orang tu baik maka dia akan nampak banyak kebaikan, sebaliknya jika orang tu tidak baik dia akan nampak banyak keburukan dan kejahatan. kita melihat bukan dengan mata kasar (walaupun hakikatnya memang nampak seperti itu) tapi melalui mata hati kita, jika mata hati kita bersih, insyaAllah kita akan dapat melihat banyak kebaikan. dan dakwah juga bukan bertujuan menunjukkan...... 
"saya lebih hebat dari kamu"
tetapi lebih kepada
" mari saya tunjukkan sesuatu yang lebih baik untuk kamu " 
kan jauh makna dan pemahamannya itu..hurm, tapi dua perkataan atau istilah ini sering kali menjadi perbalahan di sebabkan salahnya kefahaman..tah la, nama lagi manusia, maka secara automatiknya bukan di kurniakan satu pemahaman untuk semua manusia. oleh itu toleransi memainkan peranan yang amat penting dalam konteks komunikasi..(cecece, cantiknya ayat caye)


dia tahu perangai saya yang gila-gila, dia tahu segala kelemahan saya, banyak kali saya buat silap, tetapi dia tetap berteman dengan saya, dia tegur segala kesalahan yang saya buat, dia banyak nasihat saya, kenapa?sebab dia nak masuk syurga dengan saya. kan? alhamdulillah ^_<




kata-kata hikmah salahuddin al-ayubi
  1. saya meminta kekuatan, tapi Allah memberi kesulitan untuk membuat saya kuat.
  2. saya bertanya tentang kebijaksanaan dan Allah memberi saya masalah untuk diselesaikan.
  3. saya meminta untuk kemakmuran, dan Allah memberi saya tenaga untuk bekerja.
  4. saya meminta keberanian dan Dia memberi saya bahaya untuk diatasi.
  5. saya meminta sebuah cinta, dan Dia memberi saya orang-orang yang bermasalah untuk dibantu.
  6. saya meminta nikmat, dan Dia memberi saya peluang untuk berjuang.
  7. saya tidak meminta apa-apa untuk diri saya, tetapi saya menerima semua yang saya perlukan.
imam ghazali mengingatkan kepada kita

pabila kamu mendapati takdir Allah sentiasa tidak menyebelahi diri kamu pada kenikmatan dunia, dan terlampau banyak penderitaan dan bala bencana yang ditanggung, ketahuilah bahawasanya kamu mulia disisiNya...kamu punyai status yang istimewa dihadapanNya kelak. sesungguhnya Allah swt pada ketika itu sedang meletakkan kamu di atas jalan wali-waliNya dan hamba-hambaNya yang terpilih, dan Allah swt sentiasa melihat kamu ketika itu.. tidakkah kamu pernah melihat ayat al-quran yang bermaksud :-
" sabarlah dengan ketentuan TuhanMu, kerana dikau sentiasa dalam pemerhatian dan pengawasan Kami" .