Friday 20 July 2012

macam tu ke?? owh baru tahu..




Hmm, ada orang cakap ‘ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah’. Tapi kan bagaimana pula jika amal tanpa iman? Ia ibarat apa pulak? alaaa
kubur masing-masing, Jadi aku tak kacau korang buat apa la korang nak sibuk jaga tepi kain orang lain..Dosa aku, aku tanggung. Kubur masing-masing, kamu punya kubur kamu jaga, aku  punya kubur aku jaga.. jangan sibuk hal aku boley x?!!
Ungkapan itu salah! Jangan menegakkan benang yang lencun basah ditimpa hujan.


Kerana kubur masing-masinglah saudara seislam kita yang lain mengambil berat tentang diri kita kerana mereka melaksanakan kewajipan yang Allah tetapkan ke atas semua Umat Islam iaitu mesti menyampaikan nasihat/dakwah dalam apa pun keadaan dan bentuk.

Kerana kubur masing-masing jugalah mereka menasihatkan kita supaya  Islam itu tidak dipandang hina oleh orang lain.

Kerana kubur masing-masinglah mereka menegur kesalahan  kita tadi  kerana mereka yakin tentang gambaran pada Hari Pembalasan. Ketika semua manusia akan dihitung amalannya dan dipersoal  apa yang telah dilakukan ketika hayatnya di dunia.
Waktu itu kita akan saling tuding menuding ke arah orang lain semata-mata takut dicampakkan ke dalam Neraka . Jadi daripada mereka akan dipersalah nanti , sepatutnyalah mereka menegur dan memberi peringatan agar tudingan itu nanti tidak terbeban keatas mereka kerana mereka telah menjalankan kewajipan tersebut.

Ingatlah dan jangan lupa , memang kubur masing-masing tetapi mengajak manusia ke jalan kebaikan adalah ajaran Islam. Ilmu Allah tidak terpilih-pilih dan semua makhluk beragama Islam harus patuh pada seruan agamaNya.
Di dalam al-Quran Surat Al-Anfaal Ayat 25 mengatakan:
Dan jagalah diri kamu daripada (berlakunya) dosa (yang membawa bala bencana) yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang zalim di antara kamu secara khusus (tetapi akan menimpa kamu secara umum). Dan ketahuilah bahawa Allah Maha berat azab seksaNya. .


Siapa lagi yang berani nak cakap “buat apa kau sibuk, kubur masing-masing” sedangkan kubur kita pun orang lain yang gali.



senyumlah walaupun hatimu begitu terluka atau terlalu sedih
kerana
senyumanmu itu walaupun bukan untuk apa-apa dan sesiapa
tetapi 
nilainya cukup untuk membuatkan hatimu lega walau dalam keadaan 
terpaksa 
:'-(