Tuesday 7 August 2012

pendapat


bismillah..
Dalam hidup ni,kita mesti pernah menghadapi situasi di mana pendapat dan pandangan kita ditolak oleh orang lain?Tak kira dalam situasi belajar, pekerjaan, kehidupan seharian dan sebagainya.Setiap manusia memang mempunyai perangai dan hati yang berbeza-beza.Kita tidak lari dari sifat individualistik dalam diri yang sering menganggap segala pendapat dan perbuatan adalah betul.Sebenarnya anggapan sebegitu adalah tidak benar sama sekali.



Sebenarnya orang yang suka mendesak orang lain untuk menerima pendapat orang lain tidak akan dihormati malah akan menjadi bahan kutukan orang lain seolah-olah pendapat mereka seorang saja yang betul.Sebaliknya orang yang menerima pendapat orang lain ialah orang yang berfikiran positif dan berbaik sangka kepada rakannya.Orang-orang yang cerdik sebenarnya ialah orang yang bijak memberi pendapat dan menerima pendapat orang lain.

Kadang-kadang kita cuma nampak sesuatu dari satu sudut saja dan rakan-rakan yang lain memandang dari sudut-sudut yang lain yang kita tidak ketahui.Kadang-kadang kita tak sedar akan kelemahan diri sendiri, sebab itu kita memerlukan orang sekeliling yang menegur dan memberitahu.Tak perlu bermasam muka.Tak perlu bergaduh sesama sendiri jika pendapat kita tak diterima.

Tapi perlu diingat, menerima pendapat orang lain mestilah berdasarkan rasional yang tinggi dan tidak membuta tuli. Jangan pulak kita menerima pendapat orang lain yang akan membawa kemudaratan kepada diri sendiri.
kalau dalam memberi pendapat nie, bagi saya takde yang betol atau pun yang salah.tol tak?
tu pandangan kita..:)kalau kite tak boleh terima pandangan orang tu just kite dengar je la ape dye nak ckp...kan? 
orang yang tidak boleh terima pendapat orang lain ni memang ego die tahap langit ar.. xleh selute ar orang jenis camni..hoho
kita kan manusia.kadang-kadang emosi kita tak stabil.huhu..mungkin keputusan kita itu sekali dengan emosi.. jadi lebih baik kita dengar pendapat orang lain juga..

kita mungkin berbeza pendapat tapi tak semestinya bertegang urat.. berdebat la secara berhemah kalau pendapat bercanggah dari orang lain. Tu pun salah satu sudut orang menilai kita camne.. Pernah x dengar ayat nih.. 
"A Great Leader is A Great Follower"  menarik bukan ayat nie? semamangnya pahit menerima kebenaran adalah lebih baik dari kemanisan kepura-puraan yang jaminannya hanyalah sementara..terima je lah kan,kalau betol kita salah,betolkan..kalaul betol kita betol, alhamdulillah..so,think deeply by mind n heart hokeh :)