Sunday 22 July 2012

kesabaran dan keberanian

Dua ujian yang paling sukar dalam hidup ini adalah kesabaran untuk menunggu waktu yang sesuai dan keberanian untuk menerima apa sahaja yang bakal dihadapi dalam hidup..tapi kehidupan memberi banyak pilihan.. mengapa memilih untuk sedih jika ada gembira yang menyapa, mengapa memilih duka jika ada yang suka dan mengapa memilih derita jika bahagia yang bakal kunjung tiba.. apa yang membuat kita sedih dan derita tinggalkan dan apa yang membuat kita tersenyum gembira cuba lah pertahankan sebaiknya..lagipun Allah sangat mencintai orang-orang yang selalu ingin membahagiakan orang lain dengan apa yang dimilikinya. Allah menganugerahkan setiap insan dengan seraut wajah yang cukup sempurna, semua insan sama disisiNya.. cuma yang membezakan kita dengan mereka adalah jalan hidup yang berbeza. Allah tidak memilih siapa kita, cantik, tampan, miskin, kaya sempurna atau tidak.. ketahuilah kita semua hambaNya yang paling Dia sayang.
kita selalu memandang siapa yang memberi teguran, jika dirasakan statusnya hina atau rendah, maka teguran itu acapkali kita buang bagaikan sampah atau di pandang sepi.. tapi apabila teguran itu datang dari tokoh yang kita kagumi yang kita sanjung barulah kita hormat.. tapi sedar dan ingatlah, kita tidak akan tahu siapa yang Allah pilih untuk menyampaikan peringatanNya.. banyak nya khilaf dan salah diri ini, maafkan aku teman :'-(
 jujur itu dihati,
 memang sukar untuk dibukti,
andai ia tidak dimiliki,
entah apalah erti,
hanya membuat pedih dihati,

jujur bukan sekadar untuk menjaga hati,
ia umpama azimat penguat iman dihati,
jika jujur dipandang sepi,
hilanglah percaya pengikat hati,
palsulah segala kasih sayang sejati,
bersama meniti titian cinta ilahi.

jauh disudut hatiku, mahu sahaja aku menangis sekuat hati. aku sedang bertarung dengan hatiku sendiri..
tak mudah.. Allah sahaja yang tahu apa yang terbuku dihati. aku masih berada dalam lautan kekurangan dan kelemahan.. maafkan aku kerana kadangkalanya aku khilaf, terlupa kearah mana yang patut aku tuju, sebak hati tatkala aku terbayang, bilakah waktu terakhirku, dimana tempat terakhirku, siapakah orang yang terakhir bersama denganku, dengan cara apakah aku mengakhiri cerita hidupku :(


alangkah indahnya hidup ini jika kita dapat fahami setiap inci ujian yang kita alami adalah sentuhan kasih sayang daripada Allah untuk hambaNya. Tidak pernah sekalipun ujian yang datang untuk menjauhkan hamba daripada TuhanNya, bahkan tidak lain dan tidak bukan hanya untuk menjadikan manusia ingat dan dekat kepada penciptaNya.. Ya Allah, hiburkan lah aku dengan redhaMu, dan sabar dengan setiap ujian yang Engkau turunkan. semoga ujuan yang melanda ini sebagai penebus dan kifarah terhadap dosa-dosaku yang lalu. amin!!